Bienvenue à Chambéry - Reisverslag uit Chambéry, Frankrijk van Jeantine Kruyf - WaarBenJij.nu Bienvenue à Chambéry - Reisverslag uit Chambéry, Frankrijk van Jeantine Kruyf - WaarBenJij.nu

Bienvenue à Chambéry

Door: Jeantine

Blijf op de hoogte en volg Jeantine

25 Januari 2015 | Frankrijk, Chambéry

Hallo allemaal,

De eerste paar dagen zitten er alweer op, dus tijd om even iedereen op de hoogte te stellen.

De reis begon voorspoedig. Bagage zonder problemen gedropt (ondanks het aantal kilo's uiteraard, maar als je maar betaald zijn er mogelijkheden), bakje koffie en baguette gezond erin. De zenuwen waren vrijdagnacht al merkbaar, zelfs met een borrel op bleef ik maar woelen en draaien. Staan we uiteindelijk bij de gate, blijkt ons vliegtuig teveel kerosine te bevatten waardoor we een kwartier (lees een half uur ofzo) later pas mochten boarden. Dit was overigens niet het vliegtuig dat op de planning stond, waardoor de tank van dit vliegtuig te vol zat.. Eenmaal aan boord was het defueling nog steeds niet gestart waardoor we uiteindelijk een uur later vertrokken dan gepland. Eenmaal in de lucht hebben we een rondje gemaakt en stonden we nog geen uur later weer in Amsterdam wegens een technisch probleem met de luchtdruk in de cabine. Maar goed dat we gestopt zijn, want dit vliegtuig bleef op Schiphol achter. Ik merkte het tijdens de vlucht al aan mijn oren en hoofd. Ik zat als een verslaafde mijn kauwgom te kauwen en mijn oren te poppen. Verder voelde ik wat hoofdpijn en duizeligheid opkomen. En ik bleek niet de enige te zijn.. De landing was trouwens ook niet al te comfortabel: een snelle daling, genoeg heen en weer geschud en een smak op de grond.

Gelukkig stond er een ander vliegtuig voor ons klaar, echter voordat alle bagage en mensen over zijn, ben je gauw weer een uur kwijt. Om vijf uur gingen we dan toch echt de lucht in (3,5 uur later dan gepland) en de verwachte reistijd was 1 uur en 15 minuten. Rond 17.50 werd omgeroepen dat we al begonnen met dalen en met een kwartier zouden landen. Ook deze landing met vliegtuig nummer 3 was ook het verre van comfortabel en ik denk dat de piloot iets aan zijn landingsskills moet gaan doen... Maar goed: bestemming (levend!) bereikt! Temperatuur rond het vriespunt en het begon te sneeuwen!

Na onze koffers uiteindelijk te hebben gevonden tussen alle skilatten, hebben Laura en ik een taxi naar Chambéry genomen. Nathalie werd opgehaald door haar huisbaas/-genoot. Tijdens dit weekend verbleef ik in een hotel omdat ik de sleutel pas maandag kon ophalen. Uiteraard spreekt men geen woord Engels. Ze kunnen het wel, maar vertikken het te doen. Eerst spullen dumpen en op zoek gegaan naar wat te eten.

Ik ontwaakte met een prachtig uitzicht (3e etage) op de bergen en een deel van de stad. De sneeuw is niet blijven liggen, alleen de toppen van de bergen bevatten een laagje wit. Dag 2 bestond uit een flinke wandeltocht samen met Nathalie door het centrum van Chambéry en de campus van de Université de Savoie in Jacob-Bellecombette. Ook hebben we, althans denken we, de studentenappartementen gezien. Het zag er prima uit. De stad is erg oud, maar het verschil is erg groot. Er staan prachtige oude kerken, musea en gebouwen, maar er zijn ook moderne (minder mooie) gebouwen (het nieuwe ziekenhuis van 230 miljoen...).
's Avonds heb ik een burger gescoord bij de plaatselijke Burgerking en een (waarschijnlijk) laatste avond gerelaxed.

Morgen is het zover: de formele afspreken op de universiteit waar we hopelijk meer duidelijkheid krijgen en de sleutel ophalen van de kamer/appartement! Ik ben erg benieuwd en kijk er erg naar uit!

Wat je al niet kan meemaken in een paar dagen. Voor nu hou ik het voor gezien en ga ik met de benen omhoog, want die voel ik wel na al dat wandelen. Vlak is het hier niet. O ja, Stenden & Nederland, we missen je wel een beetje hoor. Wat hebben we het toch goed voor elkaar. Ik zal niet meer klagen over Nederland (op het weer, de wind, de NS en de DUO na dan;) ), maar wanneer ik eenmaal ingeburgerd ben, zal ik het ook wel naar mijn zin hebben!

A bientôt.

Liefs,
Jeantine

  • 26 Januari 2015 - 10:12

    Annie De Leeuw .:

    hallo jeantine alle begin is moeilijk . Wij wensen je een mooie tijd in Frankrijk geniet er van .het zal in het begin best wel eens moeilijk zijn ,maar jij vind je weg wel ...
    Groetjes Chris en Annie .

  • 26 Januari 2015 - 11:15

    Pa:

    Leuk zo'n verslag en zie nu al uit naar opvolging(en)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeantine

Actief sinds 25 Jan. 2015
Verslag gelezen: 281
Totaal aantal bezoekers 2324

Voorgaande reizen:

24 Januari 2015 - 22 Mei 2015

Exchange Chambéry

Landen bezocht: