Update van 2 maanden, oeps. - Reisverslag uit Jacob-Bellecombette, Frankrijk van Jeantine Kruyf - WaarBenJij.nu Update van 2 maanden, oeps. - Reisverslag uit Jacob-Bellecombette, Frankrijk van Jeantine Kruyf - WaarBenJij.nu

Update van 2 maanden, oeps.

Door: Jeantine de Kruyf

Blijf op de hoogte en volg Jeantine

20 April 2015 | Frankrijk, Jacob-Bellecombette

Hallo iedereen,

Zo wat erg!! Meer dan 2 maanden geleden mijn laatste dagboek geschreven, de hoogste tijd om jullie weer op de hoogte te stellen dus bereid je voor op een lang verhaal met veel avonturen!

Na ons bezoek aan Lyon in februari zijn we (Nathalie, Gillian, Sarianna en ik) woensdags met de TGV naar het zonnige Italië vertrokken. Onze eerste bestemming was Milaan. Stefania woont in Milaan dus die reisde met ons mee. Heeeel gezellig reizen is het niet want in de TGV moet je stoelen reserveren en ondanks je tegelijkertijd tickets aanschaft, zit je vaak alsnog ver van elkaar vandaan. Eenmaal aangekomen in Milaan heeft Stefania ons uitlegt hoe we per metro bij ons hostel konden komen. Super hostel, mooi schoon en erg modern! In de middag hebben we Milaan bezocht, waaronder Museo del Duomo en het bekende plein inclusief de “prijzige” winkels van Prada, Gucci enzovoorts. Museo del Duomo is een kerk waar je bovenop een geweldig uitzicht over de hele stad hebt, waar wij natuurlijk als echte toeristen geen nee tegen kunnen zeggen, ook een uitzichtje hebben gewaagd! Verder die dag natuurlijk Italiaans gegeten (mijn week kon al niet meer stuk: een hele week Italiaans eten!!) en een cocktail gedronken. De volgende dag hebben we met Stefania door Milaan gelopen en eind van de dag vertrok onze trein naar onze volgende bestemming: Rome!
Rome heeft een, hoe zou ik dit zeggen, aardige nare ervaring achtergelaten. De stad, het eten, enzovoorts is geweldig, maar het hostel waar wij sliepen; never nooit meer!! Jullie hebben het vast wel voorbij zien komen of gehoord; bedwantsen in mijn bed. Heel smerig en de beten hebben maanden (eigenlijk maar een paar weken) op mijn huid gezeten (al kwam ik er 2 weken geleden dat het geen beten meer waren maar een allergische reactie van mijn wasmiddel, pak van mijn hart!).
In Rome hebben we vele toeristische attracties bekeken, waaronder natuurlijk het Colosseum, Castel Sant Angelo, Sint-Pieterbasiliek (niet naar binnen geweest, de rij stond van hier tot aan Tokio), de Trevi-fontein, enzovoorts. In Rome woont ook een studiegenoot, waarmee we zijn wezen eten en die ons een korte rondleiding ’s avonds heeft gegeven. Prachtige stad, zowel bij dag als bij nacht!

Nu het verhaal van de bedwantsen. Bij aankomst had ik al een raar gevoel, het bed zag er niet echt schoon uit en de kamer zag er ook oud en vuil uit; kapotte stopcontacten (als die er al waren…), viezigheid... Na één nacht slapen had ik een paar beten op mijn armen en benen, we dachten dat het van de muggen waren, maar ik had die nacht niks gehoord. En ik ben dé muggenexpert met een gemiddelde 25-50 beten per jaar, dus dan had ik er wakker van moeten worden zei ik. Na de tweede nacht werden de beten erger en werd ik gek van de jeuk. Maar het rare was, was dat ik de enige was. Nathalie had ook wel een paar beten, maar lang niet zo erg als ik. We hebben de receptie vriendelijk verzocht het bed, het beddengoed, kussens en dekens te vervangen en ik heb medicatie tegen de jeuk bij de pharmacie gehaald. Eenmaal terug ’s avonds spotte ik een bedwants op mijn kussen. Nathalie en ik over de zeik naar het personeel. Opnieuw het bed en alles vervangen, en wij stampend naar beneden naar de receptie voor een vergoeding en de manager. Hier vertelde een jongeman dat hij maar een parttimer was en daar niet over mocht beslissen en vertelde ons doodleuk kom morgenochtend maar terug. Onze trein zou vroeg vertrekken dus dit was geen oplossing. Nathalie met haar Hotel Management en ik met Leisure Management weten maar al te goed wat meneer wel en niet mocht maken, dus een dringend verzoek om zijn baas te bellen en anders zouden wij dat doen en zo gezegd zo gedaan: ik kreeg mijn geld terug. Maar dit neemt nog niet weg dat ik wekenlang jeuk heb gehad. Ook moesten we alle vier de was extra warm draaien en alles wekenlang extra dubbel checken. En maar hopen dat we geen beestjes mee hebben genomen. Ik leef tot op heden nog met de angst dat ze ook hier ergens rondkruipen, gelukkig heb ik geen bultjes meer dus dat stelt al gerust. Wat een nare ervaring!

Ons schoolleven startte vervolgens na een week vakantie en reizen weer. In de weekenden hebben we samen met een organisatie van de universiteit, l’ISEFE, Carnaval Venezia (Venetiaans Carnaval) in Annecy en een week later Genève bezocht. Datzelfde weekend hebben we ook nog even een feestje gebouwd met andere Exchange-studenten uit Duitsland, Amerika, België, Finland, noem maar op, op het festival Pharaonic. Eindelijk Nederlandse DJ’s!!!

Het weekend daarop heb ik voor het eerst in de latten gestaan, jaja. Eenmaal in hét wintersportgebied van Frankrijk, moet je natuurlijk minstens een keer proberen te skiën. Samen met Sarianna en Stefania gingen we per bus naar La Féclaz. Hier hebben we in de ochtend, typisch Frans, raquettes gedaan. Wandelen door de sneeuw met van die tennisrackets. Prachtig uitzicht, maar erg zwaar om in de sneeuw te lopen. Daarbij komt dat het rond de 5-8 graden was dus een winterjas was soms bijna overbodig. In de middag hebben Stefania en ik, onder begeleiding van toplerares Sarianna, Ski du Fond (langlaufen) geleerd. Natuurlijk een paar keer flink hard onderuit gegaan maar naarmate we doorhadden hoe het moest, ging het beter. De sneeuw was daarentegen wel behoorlijk k** dus Stefania en ik hielden het bij de kinderpiste, haha.

Het weekend daarop zijn we met een groep naar Grenoble geweest. De stad is iets groter dan Chambéry en erg leuk om te bezoeken voor een dagje. Bovenop de berg staat een Bastille waar je per téléphérique (een bakje) omhoog gaat en een waanzinnig uitzicht over de stad hebt. Helaas was het die dag regenachtig en bewolkt dus zagen we niet zoveel.

Ondertussen gaan we doordeweeks wel gewoon naar school hoor ;). Dat weekend daarop was het weekend waar ik het meest naar uitkeek: Silas op bezoek!!! Heerlijk om hem weer te zien en bij me te hebben! Donderdags hebben we samen Annecy bezocht. Vrijdags zijn we naar Lyon vertrokken en daar gebleven tot en met zondag. Geweldig appartement: met een groot bed en een douche die je niet zelf vast hoeft te houden: een verademing, maar bovenal: geen huisgenoot die ontwaakt om 5.15/half 6 ’s ochtends!!!  Maandags moest hij helaas alweer naar huis, maar ik heb genoten van het geweldige weekend met hem! Gelukkig had ik ook iets leuks om naar uit te kijken: pa, ma en Chris kwamen donderdags ook naar Chambéry. Met een overvolle auto aan spullen (thanks mam) en net zo (misschien wel meer) overbeladen terug, zodat ik niet alles met het vliegtuig hoef mee te slepen. Omdat ze met de auto waren, konden we veel stadjes en bezienswaardigheden in de regio bezoeken. Daarnaast heb ik lekker bij hun in het appartement geslapen, zodat ik niet elke keer op en neer hoefde + een groter bed had (ja weer, heeeerlijk, ik mis mijn boxspring ) - mijn huisgenoot om 5.20/half 6 in de ochtend! Vrijdags hebben we eerst gekeken bij Tour du Monde, waar ze van onze universiteit uit zoveel reclame maakten, maar ik moet zeggen dat ik het een beetje schaars vond… Verder hebben we dat weekend Albertville (waar de Olympische Spelen in 1996 zijn georganiseerd), Annecy (2 seconden want het regende), Alpe d’Huez, Col du Galibrier (gesloten helaas), La Féclaz en Col du Granier bezocht. Op maandag hebben mams en ik mijn spullen uitgezocht wat ze mee terug konden nemen. Dinsdag wederom weer een heftig afscheid, maar de volgende vakantie (met reisjes uiteraard) stond alweer voor de deur.

Na een kort weekje school begon onze vakantie zaterdags met een picknick bij Lac-du-Bourget. Samen met Anna ben ik nog wat langer dan de rest gebleven en uiteraard flink verbrand, wat nu overigens bruin is ! Zondags heb ik samen met Emily in het park gechilld, vanwege het lekkere weer. Maandags moest ik mijn koffer in pakken voor onze roadtrip. Dinsdag begon ons avontuur om 8.15 bij het station tegenover de Hertz. Hier hebben we onze auto opgehaald en zijn we naar Nice vertrokken. Een dure route via Italië (ritje door de tunnel kost daar 43,50: rib uit je lijf) en onderweg nog even door Monaco over het circuit gescheurd. Rond begin van de middag, 14 uur denk ik, kwamen we aan in Nice in een prachtig appartement gehuurd via AirBnb (aanrader echt waar, zeker met een groep!). In Nice hebben we de haven bezocht, het strand uiteraard, de oude stad en het kasteel met een geweldig uitzicht over de stad. ’s Avonds heb ik spaghetti gekookt en daarna zijn we nog een drankje wezen doen in de stad. Woensdags zijn we via Cannes en Saint Tropez naar Marseille gereden. In Cannes hebben we, weer, de haven bezocht en was er een of ander festival in Palais des Festivals. Snel een kiekje op de rode loper dus en door naar Saint Tropez. We zijn in een dorpje/haven dichtbij Saint Tropez gestopt, Porte Cogolin. De huisbaas van Nathalie tipte ons hier te parkeren en de boot te nemen naar Saint Tropez; veel goedkoper en leuker dan parkeren in Saint Tropez. Eenmaal aangekomen met de boot, zo’n 15 minuutjes varen, hebben we de haven en het centrum bezocht en moesten we niet veel later weer terug met de laatste boot omdat we nog naar Marseille moesten rijden. Maar veel tijd hadden we ook niet nodig om het te bezoeken, Saint Tropez is klein en veeeeel te duur. We kwamen ’s avonds vrij laat aan in Marseille dus besloten wat te eten in het centrum. Na het eten waren we allemaal moe van de hele dag de hort op, dus zijn we na het douchen gaan slapen. Gelukkig bleven we twee dagen in Marseille dus konden we donderdags Marseille bezoeken. Persoonlijk vond ik het niet een hele indrukwekkende stad, meer oud en smerig, vooral smerig qua afval en stank op de straten. In Marseille hebben we, uiteraard weer, de haven bekeken en een museum MUCEM bezocht over de Europese ontwikkeling, bevolking en Middellandse-Zee-gebied. Het was niet heel erg interessant, de meeste dingen wisten we eigenlijk wel, maargoed. Eind van de middag hebben we boodschappen gedaan en heeft Stefania Italiaanse (nouja bijna dan, omdat wij per se champignons wilden niet officieel Italiaans meer) spaghetti carbonara gemaakt. ’s Avonds hebben we bankgehangen, wijn gedronken, chips gegeten, gekletst en gelachen. Overigens weer een geweldig appartement. Vrijdags zijn we via Aix-en-Provence naar Montpellier gereden. Aix-en-Provence is een klein, maar leuk stadje met leuke, Franse marktjes om te bezoeken. In Montpellier kwamen we eind van de middag aan, maar hadden met de huisbaas half 8 afgesproken omdat we niet wisten hoe lang we Aix-en-Provence wilden bezoeken. We hebben toen maar Montpellier bezocht en wat gedronken. Veel schonere stad dan Marseille dus een verademing, haha. Op de eerste dag, vlak nadat we vertrokken waren, liet de huisbaas weten van het appartement in Montpellier dat ze liever geen studenten erin hadden, dus was het even stressen en zoeken naar een nieuwe slaapplek. Uiteraard is dit goed gekomen en sliepen we in een ondanks driemaand-oud appartement, niet geheel schoon, maar ach lang niet zo erg als in Rome ;). Nadat we in de stad wat gegeten en gedronken te hebben, moesten we sprinten voor de tram terug, aangezien we een behoorlijk eindje uit de stad woonden was de afstand niet lopend te doen. Zaterdags was helaas onze laatste dag aangebroken, maar was onze “roadtrip” nog niet over: Nîmes en Avignon stonden nog op de planning. Allebei kleine, maar erg leuke en gezellige stadjes om te bezoeken. In Nîmes hebben we de Romeinse Arena en Maison Carrée bezocht. Voordat we naar Avignon gingen, zijn we nog gestopt bij Pont du Gard, een 400m hoge brug, vlak voor Avignon. In Avignon nog een brug gezien en het Palais des Papes. Ook hebben we nog wat gegeten en daarna was onze reis helaas alweer ten einde en zijn we terug gereden naar Chambéry. Een druk, maar indrukwekkende reis met vele grote steden, kleine stadjes, dorpjes, lekker eten en vele nieuwe ervaringen. O ja, het rijden ging prima hoor: de auto is nog heel, een applaus waard want die Fransen halen volgens mij hun rijbewijs bij een pakkie boter.

Zo dat was het voor nu wel weer, vandaag heb ik maar weer wat voor school gedaan en wat bijgekomen van onze heftige week. Morgen ben ik gelukkig nog vrij, maar we hebben genoeg te doen. De komende weken staan in het teken van het inleveren van een aantal dossiers, het afronden van de lessen, twee examens volgende week en leren voor de examens in de examenweek. Kortom, nog een drie weken les, een week om te studeren, een week examens en dan zit mijn tijd in Chambéry er alweer op! Jammer, maar ik verlang ook wel weer naar ons vertrouwde kikkerlandje hoor (en o ja, ik heb eigenlijk bijna alles hier wel gezien onderhand, dus hahaha). Hopelijk verloopt alles soepel de laatste weken, maar je weet maar nooit met die Fransen hier. Dus: zet de frikadellen, kaassoufflés, kroketten, Hamka’s chips, hagelslag, brood, krentenbollen, Baileys, Heineken, televisie, bank, mijn grote lekkere bed, onbeperkt internetten, en ga zo nog maar even door eigenlijk, maar alvast klaar, want dat heb ik wel gemist de laatste maanden!!!

Liefs,
Jeantine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeantine

Actief sinds 25 Jan. 2015
Verslag gelezen: 800
Totaal aantal bezoekers 2327

Voorgaande reizen:

24 Januari 2015 - 22 Mei 2015

Exchange Chambéry

Landen bezocht: