Week 1: letterlijk overleven! - Reisverslag uit Jacob-Bellecombette, Frankrijk van Jeantine Kruyf - WaarBenJij.nu Week 1: letterlijk overleven! - Reisverslag uit Jacob-Bellecombette, Frankrijk van Jeantine Kruyf - WaarBenJij.nu

Week 1: letterlijk overleven!

Door: Jeantine

Blijf op de hoogte en volg Jeantine

01 Februari 2015 | Frankrijk, Jacob-Bellecombette

Zo, de eerste week zit er op! Wat een week. Na maandag een korte kennismaking en introductie met de coördinator van de universiteit te hebben gehad, hebben we de sleutels gehaald van mijn kamer/appartement. Ik was erg nieuwsgierig hoe mijn nieuwe "paleisje" er uit zou zien, maar had me al voorgenomen niks te verwachten en zelfs dat overtrof mijn (eigenlijk geen) verwachtingen! Er stond alleen een kast, een tafel (wat zij een bureau noemen) en een bed met matras. Verder helemaal niks. Daarentegen is de kamer wel vrij groot. Het appartement ziet er wel prima uit, op een paar reparaties na dan. Op dat moment kon ik wel in een hoekje huilen en vroeg ik mezelf heel hard af waar ik aan begonnen was. Maaaarr: we hebben wel een bad!! Al ben ik erachter gekomen dat je moet kiezen: een bad nemen of de afwas doen, haha.

Na een broodje te hebben gegeten in de kantine van de campus, hebben we mijn spullen gehaald en die gedumpt in mijn "kamer". Vervolgens hebben we de bus gepakt naar de Carrefour en heb ik mezelf tot lokale hoofdsponsor geopperd, want dat was wel nodig. 's Avonds hebben we wat gegeten bij de Italiaan, heerlijk! Daarna een biertje gedaan met een paar andere Exchange-studenten en buddy's van de uni.

Verder bestond de week uit veel dingen regelen en de Carrefour plunderen. Je denkt in Nederland alles grotendeels geregeld te hebben, maar je begint eigenlijk weer (niet zo vrolijk) vanaf het begin zodra je hier aankomt. Het scheelt ook dat ze hier allemaal lekker eigenwijs amper Engels spreken. Maar ik ben trots op wat ik tot nu toe allemaal heb kunnen fixen!

Ook hebben we al een aantal lessen gevolgd. Voor nu zijn we nog aan het oriënteren welke vakken we willen gaan doen, daar hebben we tot 20 februari de tijd voor. Het systeem en de school is heeel anders dan we gewend zijn. We moeten ons eigen rooster in elkaar knippen en plakken en met het systeem hier schiet dat soms niet echt op. Verder is alles hier nog heel ouderwets en heeft men nog nooit gehoord van een online leeromgeving volgens mij...

Tijdens de week leer je steeds meer mensen kennen en dat maakt alles stukken gemakkelijker en leuker. Zaterdagmiddag hebben we een kop koffie gedaan met een meisje uit Tsjechië en aangezien het de hele dag sneeuwde was het wel tijd voor een grote mok glühwein (le vin rouge chaud hier). Stel je voor dat je je oude rituelen vergeet...

Afgelopen zaterdagnacht hebben we ook kennisgemaakt met het uitgaansleven van Chambéry. Van te voren uiteraard gezellig ingedronken bij een meisje uit Finland, die overigens een veeeeel betere en mooiere accommodatie heeft dan ik.. Hoe dan?! Ze lopen hier niet alleen qua onderwijs maar ook qua muziek 30 jaar achter.. De jongens hier zijn echt heel raar en oerlelijk dus wees gerustgesteld, ik zal niet met een Fransman thuiskomen! :)
Nathalie zou de taxi naar huis nemen, maar op een of andere manier waren de taxi's allemaal niet beschikbaar waardoor ze maar bij mij crashte! Een gezellig, maar heel vreemd nachtje dus!

Vandaag heeft het de hele dag gesneeuwd, wat ook opgegeven was. Alle wegen rond Chambéry zijn volgens mij afgezet in verband met lawinegevaar hoorde ik.. Er ligt al een aardig pak sneeuw.
Ik mis Nederland wel, vooral de duidelijkheid en de mensen, maar naarmate ik hier steeds meer mensen leer kennen en dingen kan doen, begin ik het steeds meer naar m'n zin te krijgen. De eerste weken zal nog wel even wennen zijn, maar het komt wel goed.

Chambéry zelf is niet groot en er is weinig te beleven of te doen rond deze tijd van het jaar. Het is klein en compact; alles wat je nodig heb, is te vinden. Soms wel na een paar dagen zoeken... Daarom ben ik blij als we straks wat beter weer hebben en ook van andere steden kunnen gaan genieten! Ik kijk erg uit naar het reizen en de bezoekjes die gepland staan!

O ja nogmaals: om de boel wat op te fleuren en mijn kamer meer een thuisgevoel te geven, stuur even een berichtje dan kan ik mijn adres geven voor kaartjes/foto's/plakplaatjes/whatever :).

A bientôt!

  • 01 Februari 2015 - 20:38

    Ans Van Zwam:

    hallo jeantine

    Je heb al meer sneeuw gezien als ik hier is het wel glad en sneeuw een beetje gehad.
    al is het wel afgelopen vrijdag geweest.
    ik hoop dat je het goed naar je zin daar zult hebben
    het half jaartje is weer zo voorbij .
    stuur het adres maar even door komt de rest vanzelf.
    veel plezier daar en geniet er maar goed van niet vergeten te leren.
    groetjes uit culemborg
    ans en antoon

  • 01 Februari 2015 - 21:28

    Marja:

    Hoi Jeantine,
    Al een heel verhaal voor die paar dagen dat je weg bent. Leuk, we gaan je zeker volgen.
    Ik weet zeker dat je het erg naar je zin zult krijgen, en dat je er veel van zal leren, al is het in het begin even moeilijk. Veel plezier en succes nog. Pas goed op jezelf. Liefs Marja

  • 02 Februari 2015 - 07:04

    Marisca:

    Hoi hoi,
    Leuk zo wat van je te lezen

  • 02 Februari 2015 - 08:03

    Annie De Leeuw:

    Hallo Jeantine .We hebben gisteren al lekker geklets samen. Maar vind het ook leuk je zo te volgen . Maar het komt goed met je . Groetjes Annie en Chris.

  • 02 Februari 2015 - 11:50

    Pa:

    Hoi Kipje,
    Tja, zo waardeer je wel wat er in ons kikkerlandje allemaal 'geregeld' en vooral beschikbaar is.
    Leuk te lezen dat je met veel nationaliteiten te doen hebt en zodoende een mooi beeld kan vormen, wat er zoal buiten ons landje speelt.

    Fijn ook, dat de Franse mannen niet tot je favourieten behoren... Ik heb weinig met Fransen en Frankrijk, maar vind de taal wel mooi. Ze zouden alleen iets langzamer moeten praten, als je in gesprek gaat met ze.

    Kortom, mensen gaan je vast en zeker 'plaatjes' sturen, zodat je je 'paleisje' een wat Hollands tintje kunt geven. Maak er wat moois van en tot spoedig spreeks. Je pa.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeantine

Actief sinds 25 Jan. 2015
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 2329

Voorgaande reizen:

24 Januari 2015 - 22 Mei 2015

Exchange Chambéry

Landen bezocht: